Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce. Zamknij
Centrum Profilaktyki Dziecięcej

Ćwiczenia / Rehabilitacja

Szanowni Państwo,
zajmujemy się kompleksową i intensywną rehabilitacją dzieci, młodzieży i dorosłych. Celem rehabilitacji jest zapobieganie postępowi i nawrotom choroby, usuwanie różnych dolegliwości i przywracanie sprawności fizycznej. Świadczymy usługi obejmujące skuteczne przywracanie utraconych funkcji układowi ruchu, terapię schorzeń, dysfunkcji i bólów kręgosłupa oraz stawów, rehabilitację sportową, pourazową i pooperacyjną.

Nasi specjaliści z wieloletnim doświadczeniem skutecznie pomogą Państwu powrócić do zdrowia. Odnajdą przyczynę bólu, dolegliwości, dysfunkcji i zlikwidują niepożądany skutek. W zależności od indywidualnych potrzeb pacjenta, doradzą i skomponują najlepszy sposób walki z dolegliwościami.

Zapewniamy:

  • najwyższą jakość świadczonych usług
  • pomoc w stanach ostrych i przypadkach trudnych
  • skuteczne metody terapii i dochodzenia do sprawności
  • indywidualna rehabilitacja dostosowana do potrzeb pacjenta
  • prowadzimy konsultacje fizjoterapeutyczne, podologiczne, medyczne
  • bezbolesne i efektywne techniki zabiegowe
  • krótkie terminy wizyt
  • niskie ceny

Proponujemy ponadto, w ramach zajęć indywidualnych specjalistyczne programy treningowe i profilaktyczne.

Zapraszamy Pacjentów, którym doskwiera ból, i tych, którzy pragną zadbać o swoje zdrowie.

Ćwiczenia korekcyjne

Aby zapobiegać i leczyć wady stóp oprócz prawidłowego obuwia należy zapewnić dziecku odpowiedni zestaw ćwiczeń wspomagający wzmocnienie mięśni oraz korygujący złe ustawienie stóp.

Ćwiczenia wzmacniające mięśnie brzucha

cwiczenie PW: Leżenie tyłem, nogi ugięte w stawach kolanowych i biodrowych, stopy oparte o podłoże.

RUCH: Dziecko unosi w górę zgięte kończyny dolne tak, by widzieć swoje stopy, następnie kładzie ręce na kolana i „siłuje się” z kolanami. Napina izometrycznie mięśnie brzucha i wciska lędźwie w podłoże. Odcinek lędźwiowy kręgosłupa powinien być wciśnięty w podłogę, nie może się unosić.

cwiczenie PW: Leżenie tyłem nogi, ugięte w stawach kolanowych i biodrowych, w stopach trzymana słabo napompowana piłka. Odcinek lędźwiowy kręgosłupa przylega do podłogi.

RUCH: Dziecko unosi nogi w górę do kąta 90º trzymając piłkę podeszwową powierzchnią stóp. Wykonuje wolno ruchy opuszczając stopy do kąta 80-70º. Zakres ruchu zależny jest od siły mięśni brzucha. Przy słabych mięśniach brzucha polecamy dziecku utrzymać nogi w górze i wciskać odcinek lędźwiowy bez wykonywania ruchu.

cwiczenie PW: Leżenie tyłem, nogi ugięte w stawach kolanowych i biodrowych, stopy oparte o podłoże.

RUCH: Dziecko unosi nogi w górę do kąta 90º. Odcinek lędźwiowykręgosłupa przylega do podłogi, dziecko wciska umieszczoną pod plecami szarfę, wykonuje wolno ruch nóg w stronę prawą w bok 10-30 cm od osi środkowej ciała. Dziecko wytrzymuje w tej pozycji 5-10s następnie przenosi nogi na stronę lewą. Zakres ruchu, czas ćwiczenia i ilość powtórzeń zależny jest od siły mięśni brzucha i powinien być dobierany indywidualnie.

Ćwiczenia rozciągające mięśnie kulszowo–goleniowe

cwiczenie PW: Siad prosty szarfa zahaczona o 1 stopę.

RUCH: Dziecko trzymając szarfę przechodzi do leżenia tyłem z uniesioną prostą w kolanie nogą. Zakres ruchu uzależniony jest od długości mięsni kulszowo –goleniowych. Dążymy do tego by dziecko uniosło prostą nogę w stawie kolanowym do kąta 80º - 90º.

cwiczenie PW: Siad prosty szarfa zahaczona o 2 stopy.

RUCH: dziecko trzymając szarfę przechodzi do leżenia tyłem z uniesionymi, prostymi w kolanie nogami. Zakres ruchu uzależniony jest od długości mięsni kulszowo –goleniowych. Wytrzymuje w tej pozycji 5 -10s. Dążymy do tego by dziecko uniosło nogi proste w stawach kolanowym do kąta 80º - 90º. Miednica nie powinna się odrywać od podłogi.

cwiczenie PW: Pozycja zasadnicza- stanie prosto.

RUCH: Dziecko wykonuje skłon w przód, przy prostych nogach, starając się dotknąć palcami podłoża. W tej pozycji powinno wytrzymać 5-10s. Podczas tego ćwiczenia należy pilnować by oś kończyn dolnych była prostopadła do podłoża i kolana się nie uginały. Jeżeli dziecko nie dostaje rękami do podłoża zatrzymuje ruch w pozycji maksymalnego skłonu wytrzymując 5 -10s.

cwiczenie PW: Pozycja zasadnicza, rozkrok na szerokość bioder, ręce w górę.

RUCH: Opad tułowia w przód do jednej nogi (skrętoskłon) wytrzymać 5 s., zmiana strony. Kolana powinny być proste.

cwiczenie PW: Pozycja zasadnicza, stanie przed drabinką.

RUCH: Dziecko 1 nogę kładzie na drabince oraz wykonuje skłon w kierunku stopy tej nogi, wytrzymuje 5-10 s. Druga stopa ustawiona prostopadle do ściany (nie powinna być ustawiona w bok)

Ćwiczenia wzmacniające mięsnie pośladków

cwiczenie PW: Leżenie tyłem, nogi ugięte, stopy całe oparte o podłoże. Między kolanami umieszczona słabo napompowana piłka (piłka po ściśnięciu nie większa niż 10 cm)

RUCH: Dziecko unosi biodra w górę ściskając kolanami piłkę. Pośladki są napięte, dziecko poprzez napięcie mięśni brzucha stara się zmniejszyć przodopochylenie miednicy. W tej pozycji należy wytrzymać 5 -10 s wykonując wdech nosem i długi wydech ustami.

cwiczenie PW: Leżenie tyłem, nogi ugięte, stopy całe oparte o podłoże. Między kolanami umieszczona słabo napompowana piłka (piłka po ściśnięciu nie większa niż 10 cm).

RUCH: Dziecko unosi biodra w górę ściskając kolanami piłkę i podnosi prawą nogę w górę. Pośladki są napięte, dziecko poprzez napięcie m. brzucha stara się zmniejszyć przodopochylenie miednicy W tej pozycji należy wytrzymać 5 -10 s wykonując wdech nosem i długi wydech ustami.

cwiczenie PW: Leżenie tyłem, nogi ugięte, stopy na piłce.

RUCH: Dziecko unosi biodra w górę wciskając całe stopy w piłkę i utrzymując równowagę. Pośladki są napięte, dziecko poprzez napięcie mięśni brzucha stara się zmniejszyć przodopochylenie miednicy W tej pozycji należy wytrzymać 5 -10 s wykonując wdech nosem i długi wydech ustami.

cwiczenie PW: Leżenie przodem (na brzuchu) na piłce, ręce ugięte w łokciach, stopy oparte o podłogę

RUCH: Dziecko unosi nogi w górę napinając pośladki i brzuch. W tej pozycji należy wytrzymać 5 - 10 s wykonując wdech nosem i długi wydech ustami.
(UWAGA: Pilnujemy by lordoza lędźwiowa się nie powiększała)

Ćwiczenia rozciągające mięśnie trójgłowe łydki

cwiczenie PW: Siad prosty szarfa zahaczona o stopy.

RUCH: Dziecko trzyma szarfę uniemożliwiając stopom wykonanie ruchu zgięcia podeszwowego, wytrzymuje w tej pozycji 10 s. następnie ciągnie szarfę do siebie zwiększając zakres zgięcia grzbietowego stopy wytrzymuje 10s.

cwiczenie PW: Stanie na dolnym szczebelku drabinki

RUCH: Wspinamy się na palcach unosząc pięty w górę i wytrzymujemy w tej pozycji 10 s. następnie dziecko opuszcza pięty jak najniżej w dół. Tułów i miednica dziecka przybliżone są do drabinki, wytrzymuje w tej pozycji 10 s.

cwiczenie PW: Dziecko stoi przed drabinką, stopy ustawione równolegle, następnie wykonuje wykrok 1 nogą w tył opierając ręce o drabinkę. Noga z przodu lekko ugięta w stawie kolanowym, kolano znajduje się nad stopą.

RUCH: Dziecko wciska ręce w drabinkę i dociska piętę nogi zakrocznej w podłoże. Biodra powinny być ustawione w osi ciała, pośladek napięty. Dziecko wytrzymuje w tej pozycji 10s. następnie zmienia nogę.

Ćwiczenia rozciągajace rozcięgno podeszwowe

cwiczenie RUCH: Chodzenie bokiem po kiju, palce stóp uniesione w górę.

cwiczenie PW: Pozycja zasadnicza, stojaca

RUCH: Wciskając stopę w podłoże, rolujemy stopy.

cwiczenie RUCH: Wchodzenie naprzemienne po drabinie raz prawą nogą raz lewą, stopy ustawione na zewnątrz.

Nauka prawidłowego obciążenia stóp

cwiczenie RUCH: Uczymy dziecka trójpunktowego podparcia stopy poprzez umieszczenie karteczek pod 1 i 5 głową kości śródstopia oraz po zewnętrznej stronie pięty. Istotnym elementem ćwiczenia jest to by dziecko miało kolano ustawione nad stopą (kolano patrzy na stopę) Dziecko ma za zadanie utrzymać wszystkie 3 karteczki i nie pozwolić jej wyciągnąć.

cwiczenie Nauka nawracania przodostopia i dociskania pierwszej głowy kości śródstopia, pięta pozostaje w odwróceniu.

PW: Dziecko w siadzie na motyla, stopy odwrócone, balon między stopami.
RUCH: Poprzez nawrócenie przodostopia dziecko wciska przodostopia w balon umieszczony między stopami.

Ćwiczenia wzmacniające mięśnie zginacze grzbietowe stóp strzałkowy długi i piszczelowy przedni

cwiczenie PW: Dzieci siedzą naprzeciwko siebie, nogi proste, ręce podparte z tyłu, na stopach mają zahaczoną taśmę.

RUCH: Zgięcie grzbietowe stopy z wytrzymaniem 5-10 s.

Ćwiczenia wyrabiające równowagę

cwiczenie RUCH: Chodzenie po półkolach sensorycznych utrzymując równowagę.

cwiczenie PW: Stanie prosto

RUCH: Dziecko unosi jedną nogę w górę i utrzymuje równowagę jak najdłużej. Mierzymy czas. Istotne jest to by podczas stania stawy skokowy, kolanowy biodrowy i barkowy były ustawione w osi strzałkowej ciała.

Aby zapobiegać i leczyć wady stóp oprócz prawidłowego obuwia należy zapewnić dziecku odpowiedni zestaw ćwiczeń wspomagający wzmocnienie mięśni oraz korygujący złe ustawienie stóp.

SP: Dziecko stara się utrzymywać pozycję półprzysiadu.
M: Druga osoba układa swoje ręce w różnych miejscach na ciele i próbuje wytrącić dziecko z równowagi, delikatnie przepychając je w różnych kierunkach. Dziecko stara się stać stabilnie, nie pozwalając wytrącić się z równowagi.

PW: Dziecko w pozycji półprzysiadu, kolana ustawione nad stopami (nie mogą się łączyć), stopy ustawione równolegle obok siebie.
RUCH: Wykonanie skoku do przodu z zatrzymaniem i prawidłowym utrzymaniem pozycji.

PW: Dziecko w pozycji półprzysiadu, kolana ustawione nad stopami (nie mogą się łączyć), stopy ustawione równolegle obok siebie.
RUCH: Wykonywanie skoków w różnych kierunkach z zatrzymaniem i prawidłowym utrzymaniem postawy.

PW: Stanie na jednej nodze.
RUCH: Dziecko stoi na jednej nodze a drugą próbuje jak najdalej sięgnąć nie dotykając podłogi.

PW: Dziecko w pozycji stojącej z rozstawionymi na szerokość bioder stopami, na wysokości kolan związana lekko napięta taśma.
RUCH: Powolne wykonanie półprzysiadu z utrzymaniem kolan nad stopami i lekkim napięciem gumowej taśmy. Ręce wyciągnięte w przód. Dziecko w pozycji półprzysiadu wytrzymuje 5-10 s.

PW: Dziecko w pozycji stojącej z rozstawionymi na szerokość bioder stopami, na wysokości kolan związana lekko napięta taśma.
RUCH: Podskok obunóż z zatrzymaniem ruchu w pozycji półprzysiadu. Dziecko utrzymując ta pozycje przez 5-10 s. pilnuje, by kolana znajdowały się nad stopami a gumowa taśma była lekko napięta. Podskoki powinny być wykonywane na miękkim podłożu, takim jak materac, gąbka, gruby koc.

cwiczenie PW: Dziecko stojąc w lekkim rozkroku, stopy ustawione są równolegle. Końce gumowej taśmy włożone pod stopy od strony przyśrodkowej w okolicy przodostopia, pod I głowę śródstopia. Pięty obciążane po stronie zewnętrznej.

RUCH: Dziecko trzymając za końce gumowej taśmy wykonuje półprzysiad (pilnuje by kolana były ustawione nad stopami), a ręce z taśmą ciągnie ukośnie w górę. Zatrzymuje się w tej pozycji korygując postawę przez 5-10 s. oraz pilnuje by podczas wykonywania ćwiczenia oddychać.

cwiczenie PW: Pozycja stojąca. Na wysokości bioder założona jest gumowa taśma.

RUCH: Dziecko powolnie wykonuje chód do przodu napinając taśmę, następnie, po kilku krokach zatrzymuje się, utrzymując stabilną pozycję. Potem wolno stawia koki do tyłu.

cwiczenie PW: Pozycja stojąca. Dziecko ma założoną gumową taśmę na podudziach.

RUCH: Idzie wolno napinając taśmę. Po kilku krokach zatrzymuje się przez chwilę utrzymując pozycję i wraca tyłem małymi kroczkami.

cwiczenie PW: Stanie obunóż. Pod stopę jednej z nóg dziecko ma założoną gumową taśmę.

RUCH: Utrzymując równowagę wykonuje ruch odwiedzenia i utrzymuje tą pozycję przez kilka sekund, pilnując by kolano rzutowało na środek stopy.

cwiczenie PW: Stanie obunóż, gumowa taśma założona pod stopę jednej z nóg.

RUCH: Dziecko zgina nogę w przód w stawie biodrowym i utrzymuje równowagę w tej pozycji kilka sekund.

cwiczenie PW: Dziecko w pozycji stojącej, nogi ustawione równolegle, pod jedną stopę od strony przyśrodkowej przodostopia włożona jest gumowa taśma, ręce trzymają drugi koniec napiętej taśmy.

RUCH: Dziecko drugą nogą robi wykrok w tył, ustawiając stopy równolegle i piętę nogi zakrocznej wciskając w podłogę. Napinając taśmę utrzymuje tą pozycję przez kilka sekund.

cwiczenie PW: Dziecko w pozycji stojącej, gumowa taśma zawiązana na wysokości kostek.

RUCH: Chodzenie wolno w przód, w tył i bokiem, robiąc jak najdłuższy krok z zatrzymaniem i utrzymaniem równowagi.

cwiczenie PW: Dziecko przy ścianie wykonuje pozycje półprzysiadu. Dociskając plecy do ściany i utrzymując przez kilka sekund pozycję zwraca uwagę na prawidłowe obciążenie stóp i ustawienie kolan nad stopą.

RUCH: Przenosi ręce do przodu i odsuwa plecy od ściany. Przy ścianie pozostają tylko wypięte do tyłu pośladki. Utrzymuje tą pozycję przez kilka sekund, korygując ustawienie stóp.

cwiczenie PW: Dziecko siedzi na piłce. Nogi ma odwiedzione, ustawione w rotacji zewnętrznej. Rodzic trzyma dziecko za podudzia.

RUCH: Rodzic przesuwa dziecko w bok, a dziecko ma za zadanie utrzymać równowagę poprzez wydłużanie tułowia, podobne wychylenia można wykonać kiedy dziecko leży tyłem lub przodem na piłce.

cwiczenie PW: Dziecko leży na brzuchu na piłce.

RUCH: Rodzic trzymając dziecko za nogi wypycha je do przodu, a dziecko podpiera się rękami o podłogę. Następnie ugina ręce w łokciach, próbując dotknąć nosem do podłogi.

Utrzymywanie równowagi w leżeniu tyłem na piłce oraz przechodzenie z podporu na rękach do podporu na nogach.

Podskoki na piłce z końcami gumowej taśmy włożonymi od strony przyśrodkowej pod przodostopia. Pięty dociśnięte po stronie zewnętrznej do podłogi. Dziecko napina gumową taśmę ciągnąc ją w górę i wykonuje wolno podskoki na piłce utrzymując pod I głową kości śródstopia końce gumowej taśmy.

cwiczenie PW: Dziecko siedzi na piłce, lekko napięta gumowa taśma założona na przodostopie nogi. Taśma przywiązana do drabinki lub nogi stołu przechodzi nad drugą stopą.

RUCH: Dziecko wykonuje ruch odwiedzenia w stawie biodrowym. Po kilku sekundach wykonuje wolny powrót do pozycji wyjściowej.

cwiczenie PW: Dziecko siedzi na piłce, lekko napięta gumowa taśma założona na przodostopie nogi położonej bliższej miejsca przywiązania gumy. Taśma przywiązana do drabinki lub nogi stołu.

RUCH: Dzieko wykonuje ruch przywiedzenia w stawie biodrowym, utrzymując taką pozycję przez kilka sekund.

cwiczenie PW: Dziecko siedzi na piłce. Pod stopą ma założoną gumową taśmę, którą lekko napina.

RUCH: Dziecko prostuje nogę napinając gumową taśmę. W tej pozycji stara się utrzymać równowagę przez kilka sekund.

cwiczenie PW: Dziecko siedzi na piłce a pod stopami ma gumową taśmę.

RUCH: Dziecko podnosi obie nogi w górę przez chwilę utrzymując równowagę. Na początku ćwiczeń rodzic może podtrzymać piłkę. Potem dziecko stara się unieść nogi w górę i utrzymać samo równowagę na piłce.

PW: Dziecko leży plecami na piłce. Rodzic trzyma dziecko za nogi ustawione w lekkiej rotacji zewnętrznej.
RUCH: Dziecko poprzez uniesienie głowy z leżenia tyłem przechodzi do siadu. Rodzić może nieznacznie pomóc dziecku wykonać ćwiczenie delikatnie podciągając ciało dziecka do siebie.

cwiczenie PW: Dzieci ustawione naprzeciwko siebie. Ręce trzymają na piłce.

RUCH: Przepychanie piłki, noga zakroczna ustawiona prosto, dziecko stara się wcisnąć piętę nogi zakrocznej w podłogę.

PW: Pozycja stojąca. Jedna stopa położona na piłce.
RUCH: Dziecko wciskając stopę w piłkę przesuwa ją po podłodze w przód, wciskając mocniej przodostopie oraz w tył wciskając mocniej piętę w piłkę. Dziecko wykonuje kilka wolnych powtórzeń toczenia piłki i zmienia nogę.

PW: Dziecko w siadzie podpartym na przedramionach. Na kończynach dolnych w okolicy stóp położono gumową piłkę.
RUCH: Dziecko unosząc nogi w górę stara się przetoczyć piłkę w stronę brzucha. Kiedy piłka znajduje się na wysokości stawów biodrowych dziecko wykonuje podpór tyłem unosząc biodra w górę i toczy piłkę w dół w kierunku stóp.

Ćwiczenia równoważne

Zestaw ćwiczeń przygotowany przez WŁAŚCICIEL MARKI

Kliknij, aby zobaczyć cennik

Kontakt i zapisy
tel: 534 960 260

więcej informacji www.rehabilitacja-esmed.pl